ODSHERRED DETEKTORFORENING af 2008.

Danmarks mest aktive detektorforening med over 60 detektorture, detektorkurser og detektortræf om året. Er du interesseret i Arkæologi Historie Natur Socialt samvær Så er valget ikke så svært – Odsherred Detektorforening. Foreningens formål er at udbrede kendskabet til Odsherreds historie, arkæologi, fortidsminder samt at uddanne og dygtiggøre amatørarkæologer i brug af metaldetektor. Vi deltager aktivt i beskyttelse af vore fortidsminder blandt andre middelalderborgen Borren ved Højby sø. Vi afholder to gange om året et 2-dages kursus for begyndere og 2-dages detektortræf. Vi arrangerer ture Dybbøl Banke, Korsør Nor og jydske søgeområder samt strandture. Vi arbejder aktivt sammen med de lokale museer – fortrinsvis Odsherred kulturhistoriske Museum og Holbæk Museum. Formanden har deltaget i udgravninger med Ringkøbing Museum, Næstved Museum og Nationalmuseet. Flere medlemmer har deltaget i udgravninger med Holbæk Museum. Vi deltager også i eftersøgninger af tabte genstande (smykker, mobiltelefoner, nøgler, briller m. m.), men også skelpæle, genstande fra landbrugsredskaber. Alle kan deltage – med eller uden detektor. Foreningen har 3 detektorer, som vi bruger til kurser eller låner ud.

BESTYRELSEN

NAVN FUNKTION MOBILE-MAIL ADRESSE
Per Lars Christiansen formand 20414370perlars@christiansen.mail.dk Holbæk
Michael Petersen næstformand 40605978mbp1511@mail.dk Fårevejle
Jens Kargård bestyrelsen 23403738jenskargaard70@mail.com Havnsø
Michael Jensen kasserer 42165045mic-jensen@hotmail.com Holbæk
Finn H. Petersen bestyrelsen 40301344petersenfinnharry@gmail.com -------
Lars L. Larsen bestyrelsen 25790282larslindlarsen@live.dk -------
John Christensen bestyrelsen 59650703naesvang@hotmail.com Asnæs
Per K. Jørgensen suppleant 23237392pkjkontorbeplantning@post.tele.dk -------
Steen Roel Larsen suppleant 23890490steenroel@gmail.com -------

Odsherred Detektorforening tilstræber at have et stort aktivitetsniveau. De sidste 3 år over 50 aktiviteter pr år. Begynderkursus både forår og efterår. Detektortræf både forår og efterår. Et julearrangement, hvor vi kårer årets bedste fund, som er gratis for medlemmerne. Formanden har de sidste 8 år stået for uddannelsen af amatørarkæologer både i Jylland og på Sjælland – over 250 har deltaget i kurserne. I 2012 fandt foreningens medlemmer over 200 middelaldermønter (danefæ) og over 25 fibler/dele af fibler (danefæ). Detektorture annonceres på email og koster kr 25. Medlemmerne medbringer selv kaffe/the og kage, men får en "lille skarp" og de yngre medlemmer en sodavand gratis. Vi udlover præmier til alle kommende detektorture – takket vor sponsor. "Ikke medlemmer" betaler ikke for første tur, men efterfølgende koster kr 50, derfor er det billigere at melde sig ind. Årsabonnement koster kr 150 for alle over 25 og er du yngre end 25 år, så koster det kr 100. Vi er nu over 100 medlemmer og er landsdækkende og meget internationale. I medlemskredsen har vi en canadier, en brite, en italiener, et par svenskere og en rumæner. Vi har 14 børn i medlemsskaren.

MAIL WEBMASTER