Velkommen til Odsherred Detektorforening

Vi er en hyggelig lille forening med plads til fordybelse

Fundhåndtering

Den Fynske arkæologiske forening Harja har lavet nogle fine vejledninger og anbefalinger omhandlende Fundhåndtering. .

Der er faste regler for hvordan vi skal forholde os til det at gå med metaldetektor, og der er klart mange hjemmegjorte meninger om hvordan vi skal passe på det vi finder. På Harja.dk er der lavet fine vejledninger og forklaringer til hvordan vi håndterer vores fund bedst, netop så museerne får bedst information ud af fundene. Det giver god mening at følge konservatorerne og museernes anbefalinger.

Opbevaring af nye fund

Dorte Gramtorp, Konservator ved Museum Odense, har lavet en fin vejledning til hvordan vi sikrer korrekt opbevaring af vores fund.

Hent den flotte oversigt ved at klikke på linket herunder.

Konservatorvejledning

Håndtering af Detektorfund - Anbefalinger fra Konservatorerne - Det er over skriften på et materiale udgivet på Harja.dk januar 2020

Læse mere om Konservatorernes anbefalinger ved at klikke på et af linket herunder.

Film om konservering

Konservatoren fortæller i denne YouTube video om hvordan museet håndterer detektorfund. Det er god og nødvendig viden for os som finder. Det er svært ikke at børste og skylle et fund, altid spændende hvad der gemmer sig under jordlaget!  men alligevel - se filmen.

Linket herunder peger på siden på Harja.dk, hvor links og videoer her på siden er hentet fra.