Detektortræf

Detektortræf 12. 13. & 14. april 2024

Hent programmet til print her:

Det er nu 19. år jeg afholder Detektortræf og det er 31. gang det afholdes i Odsherred Detektorforenings regi.

Kurset afholdes igen på Højbygård, Højby Hovedgade 67 i Højby.

12. april

17.00

Vi mødes på Højbygård til et let måltid, derpå vil formanden gennemgå programmet.

Derpå vil vi vente på at mørket sænker sig, så vi kan få en tur med pandelampe. Det har tidligere været en rigtig god oplevelse.

13. april

Fælles morgenmad, madpakkesmøring og gennemgang af dagens program.

Praktik i terrænet. Drikkevarer har I betalt for.

Kaffepause både formiddag og ditto eftermiddag med kage.

Hjemkørsel, vask, registrering og rapportskrivning om alle fund.

17.30

Middag, socialt samvær og måske lidt pandelygte praktik.

14. april

08.00- 09.30

Fælles morgenmad, madpakkesmøring og gennemgang af dagens program.

Praktik i terræn. Drikkevarer har I betalt for.

Kaffepause formiddag og ditto eftermiddag med kage.

14.30-16.00

Hjemkørsel. Vask, registrering af fund, rapportskrivning, præmieudlevering og evaluering.

Betaling for deltagelse sker til Sparekassen Sjælland/Fyn senest fredag
den 5. april på registreringsnummer: 0517 og kontonummer: 0198443

HUSK NAVN

Voksne: hele træffet kr. 350,00, kun lørdag kr. 200,00 og kun søndag kr. 200,00

Børn under 25 år kr. 300,00 for hele træffet. Lørdag og søndag kr. 150,00 pr. dag.

For betaling modtager I morgenmad, 2 madpakker (som I selv smører), 2 aftenmåltider, øl/vand, kaffe og kager.

Der vil blive udsat flotte præmier for bedste fund i forskellige kategorier.

Alle skal tilmelde sig til undertegnede på         perlars@christiansen.mail.dk

Overnatning i mit sommerhus efter ”først til mølle princippet”, men vore sønderjyske medlemmer har prioritet.

Undertegnede kan kontaktes på Tlf. 2041 4370

Husk inde-sko og fornuftigt tøj…..det regner også indimellem på Sjællands Odde.

Per Lars Christiansen
Formand/Odsherred Detektorforening

Detektortræf 6. til 8. oktober 2023

Det er nu på 18. år formanden afholder Detektortræf og det er 31. gang det afholdes i Odsherred Detektorforenings regi.

Detektortræffet blev afholdt på Højbygård I Højby.

Rigtig godt Detektortræf.

Desværre mødte under halvdelen af tilmeldte op til opstartsmødet fredag inden træffet. Det efterlod os med en stor portion pølser, brød og dressing til fransk hotdogs.

Træffets bedste mønt – blev fundet af Hans Andersen - det var en flot borgerkrigsmønt –  Erik Klipping  1259-1286 – en penning, nr. 275 i Sieg kataloget.

Jannie fik for flest MAM også en flaske vin.

PLC fandt en pæn cross penny.

I løbet af weekenden gik vi lørdag på DMV, et område sydvest for Højby, som har ligget længe. Søndagen bød på områder nord for Højby. Vejret var udmærket.

Der blev fundet godt med mønter.

Desværre er der et antal SØM, som vi ikke har været i stand til tyde.

5 MAM (Middelaldermønter)
11 SØM (Sølvmønter) - Fra perioden 1620 - ca. 1812
40  AM (Andre mønter) - PLC noterede sig for 38 spillemønter som lå spredt på overfladen.

PLC´s store antal mønter skyldes, at en eller anden har været i en spillehal (eller lignende) og bagefter besluttet at ville skille sig af spillemønterne. Alle lå på jordoverfladen og tæt på vejen på DMV.

Meget flot resultat og vi kan se, at foreningens marker stadig giver noget – ikke mindst fik vi fjernet minimum 273 stykker jern.

Alexander fik præmien for flest fundne jernemner, men måske høster han søndag, idet afgørelsen står mellem to store stykker jern, så en vægt vil afsløre vinderen.

Søndag fangede formanden en stor flot traneflok med sit kamera, tranerne sejlede rundt på den flotte himmel i flere minutter. Fuglene er vist på træk fra Norge eller Sverige. Prægtigt syn.

Detektortræf  14., 15. & 16. april 2023

Det er nu 18. år formanden står for afviklingen af forårets Detektortræf og det er 30. gang det afholdes i Odsherred
Detektorforenings regi.

Det blev et rigtig godt detektortræf med en del gode fund.

Der blev fundet Middelaldermønter (MAM), Sølvmønter (SØM) og en del Andre mønter (AM).
Der blev også fundet et fibulafragment fra en næbfibula.

Træffets bedste fund blev gjort af Michael P, han fandt bl.a. 4 MAM og en halv kornsegl.

Præmie for størst stykke jern blev suverænt vundet af Jannie.

Vejret var udmærket og stemningen god.

Tak til Birthe, Jakob, Jens, Ivan og Jakob for deres store hjælpsomhed med det kulinariske, plus oprydning.

God bedring til Kirsten Frederiksen og Lise Jepsen – desværre kom de ikke på grund af helbredsmæssige årsager.

Billederne herunder er fra tidligere detektorture...